درباره خدمت

عنوان خدمت

اعتبار بخشی موسسات سلامت

شناسه خدمت

16061012000

گروه خدمت

خدمات سلامت و درمان

نمودار مراحل خدمت

مشخصات خدمت

شرح خدمت

اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيك مراكز ارائه خدمات سلامت با استاندارد هاي مشخص است. استانداردهائي كه بر بهبود مداوم كيفيت، محور بودن بيمار و بهبود امنيت بيمار وكاركنان تاكيد دارد. اعتبار بخشي زماني انجام مي شود كه بيمارستان آمادگي خود را به ارزيابان خارجي مبني بر رعايت استانداردهاي از پيش تعيين شده اعلام مي نمايد. از ويژگي هاي برجسته نسل نوين اعتباربخشي مي توان به موارد زير اشاره كرد: 1- تمركز بر نتيجه گرايي و عملكرد واقعي بيمارستانها و حذف مستند سازي هاي غير ضرور 2- حضور ارزيابان آموزش ديده و مستقل در بیمارستان ها با رويكرد آموزشي و همياري با تيم اجرايي بيمارستان در جهت اخذ و تبادل تجربيات موفق كشوري 3- فراخوان، گزينش، آموزش و بكارگيري ارزيابان دوره طي فرايند گزينش و آموزش سخت گيرانه و بر اساس مدل شايستگي بومي الهام گرفته از الزامات انجمن بين المللي ايسكوا 4- مشارکت پزشكان متخصص، اساتيد و اعضا هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشكي، پرستاران با رتبه هاي ملي وبين المللي و نيز مديران با تجربه و فهيم حوزه سلامت در اقصي نقاط كشور 6 -توجه به رویکرد وظیفه محوری در غالب مدل هاي معتبر اعتباربخشي ساير كشورها به منظور ارزيابي سيستماتيك عملكرد بيمارستان در خصوص بيماران حاد و نيازمند به مراقبت هاي ويژه

مدارک مورد نیاز

شیوه نامه اجرایی اعتباربخشی بیمارستان ها با توجه به بخشنامه شماره ۵۵/۱۶۶۰۲۰ مورخ 1401/08/16

نوع خدمت

خدمت به شهروندان (G2C),خدمت به کسب و کار (G2B)

ماهیت خدمت

حاکمیتی

سطح خدمت

ملی,شهری

رویداد خدمت

سلامت,کسب و کار

نحوه شروع

تقاضای گیرنده خدمت,فرارسیدن زمانی مشخص,رخداد رویدادی مشخص

قوانین و مقررات

از طریق بخشنامه های کشوری (پیوست) و مستندات ارزیابی بارگذاری شده در سامانه در لینک های زیر قابل دستیابی می باشد: 

راهنمای ابلاغ مستندات و قوانین مورد نیاز برای ارزیابی در قسمت دستورالعملهای مرتبط

جزئیات خدمت

آمار درخواست، ارائه یا دریافت خدمت

1

متوسط مدت زمان ارائه خدمت

در بازدیدهای موردی توسط گروه ارزیابان وزارتی هر بازدید از یک روز تا یک هفته بر حسب وسعت منطقه تحت پوشش هر دانشگاه متفاوت است

تواتر

1

ساعات ارائه خدمت

تمام وقت

تعداد بار مراجعه حضوری

یکبار

هزینه ارائه خدمت

مبلغ(مبالغ)
شماره حساب (های) بانکی
نوع پرداخت
توضیحات
با مراجعه به آدرس اینترنتی darman.behdasht.gov.ir و وارد کردن اطلاعات درخواستی مبلغ مشخص و متقاضی یا موسسه باید مبلغ را با شناسه واریزی تعیین شده به حساب وزارت بهداشت پرداخت نماید.
با مراجعه به آدرس اینترنتی darman.behdasht.gov.ir و وارد کردن اطلاعات درخواستی مبلغ مشخص و متقاضی یا موسسه باید مبلغ را با شناسه واریزی تعیین شده به حساب وزارت بهداشت پرداخت نماید.
الکترونیکی

نحوه دسترسی به خدمت

مرحله اطلاع رسانی خدمت الکترونیکی

اینترنتی

ورود به سایت

مرحله درخواست خدمت الکترونیکی

مرحله تولید خدمت (فرایند داخل دستگاه یا ارتباط با دیگر دستگاه ها ) الکترونیکی

مرحله ارائه خدمت الکترونیکی

سوالات متداول

  • آدرس سامانه اعتباربخشی ملی ایران چیست؟

  • روند دسترسی به دستورالعمل ها، راهنمای جامع اعتباربخشی ملی و شیوه نامه چگونه است؟

    مراجعه به لینک سامانه ذکر شده در بالا برای عموم آزاد است.

  • فرایند دسترسی به آموزش های اعتباربخشیچگونه است؟

    با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ معاونت درمان/مدیریت نظارت و اعتباربخشی/اداره
    نظارت واعتباربخشی بیمارستان ها/دسترسی سریع/ اموزش ها سوابق و فیلم های اموزشی برگزار شده
    در هر دوره قابل بازیابی است.

     

  • جهت فرایند خودارزیابی بیمارستان ها ، دسترسی به اطلاعات هر بیمارستان در سامانه چگونه است؟

    از طرف اداره اعتباربخشی وزارت متبوعpass wordدر اختیار روسای هر بیمارستان قرار داده می شود وuser کد ملی رئیس بیمارستان است که با هماهنگی ایشان نتایج خودارزیابی توسط دفتر بهبود در سامانه ثبت می شود. این رمز کاملا ً محرمانه بوده و نبایستی در دسترس افراد غیر گذاشته شود.

     

  • آیا نتایج ارزیابی های ادواری اعتباربخشی در درجه بیمارستان ها تاثیرگذار است؟

    بله، درصورتی که تغییرات فاحش و افت کیفیت خدمات مشاهده شود، علاوه بر کسر امتیاز و ثبت در
    سامانه ملی ، گزارش مکتوب افت کیفیت به وزارت بهداشت ارسال و درجه بیمارستان کسر خواهد شد.

زیر خدمات

شامل هیچ زیرخدمتی نمی باشد

فرم انتقادات و پیشنهادات