• 1395/11/03 - 12:44
  • بازدید: 41
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مرجع قانونی برای رسیدگی به اعتراضات و شکایت مردمی از سیستم درمان کجاست؟

۲

این سوال در ذهن مردم است که اگر نسبت به تعرفه های پزشکان و دندانپزشکان، یا نوع برخورد پزشکان و یا هرگونه شکایتی از پزشکان خانواده، پزشکان متخصص و فوق تخصص دارند باید به کجا مراجعه کنند و مرجع قانونی رسیدگی به شکایات کجاست؟


روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش بر حسب وظیفه خود جهت شفاف سازی مسائل کل مجموعه علوم پزشکی ، مصاحبه ای را با کارشناس اداره نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی گراش انجام داده است که خواندن این مصاحبه ، جواب سوالها را خواهد داد.


اداره نظارت بر درمان دانشکده که در بیمارستان گراش مستقر است ، مرجع قانونی رسیدگی به شکایات مردم از پزشکان است.


خودتان را  معرفی کنید و مسوولیت شما چیست؟


ج:محمدرضا فتحی هستم ، کارشناس اداره نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی گراش و کار ما نظارت بر کلیه مطب های پزشکان و موسسات درمانی زیر مجموعه دانشکده گراش است.


ریاست اداره بر عهده ی کیست؟


ج: دکتر افشین صفری


به غیر از رسیدگی به شکایات مردم در خصوص پزشکان چه وظیفه ای بر عهده اداره نظارت بر درمان است.؟


ج:نظارت بر صدور پروانه های موسسات درمانی. به این معنی که هر کس بخواهد یک موسسه درمانی، درمانگاه و یا کلینیک راه اندازی کند(مثل درمانگاه سلامت گراش) باید برای اخذ مجوز اقدام کند و نمیتواند بدون اخذ مجوز و پروانه اقدام به راه اندازی یا افتتاح چنین مراکزی کند. برای اخذ مجوز همچنان که در اطلاع رسانی های قبلی در سایت علوم پزشکی گفته شد، می بایست فرد متقاضی به سایت parvaneh.behdasht.gov.ir  مراجعه کند و در بخش آیین نامه ها نسبت به قرائت ایین نامه اقدام و مراحل بعدی را بصورت الکترونیکی انجام دهد و اداره ی نظارت بردرمان دانشکده بر این امر نظارت دارد و برای کارشناسی محل مورد نظر فرد متقاضی اقدام خواهد کرد.



اگر یک شخص به هر دلیل از یک پزشک یا دندانپزشک شاکی باشد چه کاری باید انجام دهد؟


ج.فرد شاکی باید حتما شکایت خود را بصورت کتبی به بیمارستان امیرالمومنین علی علیه السلام گراش ، اداره نظارت بر درمان تحویل دهد، ولی متاسفانه مشکلی که در گراش وجود دارد این است که فرد شاکی حاضر به نوشتن شکایت نیست و فقط بصورت شفاهی شکایت خود را بیان میکند. البته هر چند ما  گزارشات و شکایات مردم را حتی اگر شفاهی باشد پیگیری می کنیم ولی وقتی بصورت کتبی است ما نتیجه اقدامات خود را برای فرد شاکی بصورت کتبی ارائه میدهیم تا فرد مطمئن شود که شکایتش پیگیری شده است.


آیا اگر شکایتی به اداره نظارت بر درمان نرسد، شما خودتان بصورت دوره ای بر مطب پزشکان و کار پزشکان نظارت می کنید؟


ج: بله حتما. ما بصورت دوره ای محسوس و نامحسوس  برتمام مطب پزشکان  و دندانپزشکان نظارت می کنیم  و روند درمان بیمار، اخذ وجه از بیمار و از نظر بهداشت محل مطب و موسسات را نیز نظارت داریم.


بالاخره اکثر پزشکان بخصوص پزشکان خانواده گراشی هستند، ناراحت نمی شوند اگر به آنان تذکراتی داده شود و یا شکایتی که علیه انان می شود به اطلاع انان برسانید؟


 ما سلامت مردم و جامعه برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است و موظفیم مشکلات مردم را پیگیری کنیم و بحمدلله در گراش مشکل خاصی وجود ندارد و در مواردی که شکایت شده است بر اساس مدارک و اسناد از پزشک خواسته ایم که جوابگو باشد و آنان هم جوابگو بوده اند. پزشکان چه عمومی چه متخصص و فوق تخصص و دندانپزشکان دارای سعه صدر خوبی هستند. چندین مورد هم نیاز به تذکر بوده است که تذکر داده ایم و تقریبا در تمام موارد ، مشکلات مرتفع گردیده است


در گراش با توجه به شناخت از پزشکان و دندانپزشکان، شاید نیاز نباشد ولی در جاهای دیگر مردم از کجا بفهمند ، فردی که به عنوان پزشک نشسته است دارای مجوز مطب و طبابت است؟


ج: سوال خیلی خوبی است. مردم در هر مطبی از پزشکان وارد می شوند باید ابتدا به تابلو پزشک مراجعه کنند و سپس به پروانه مطب . و این پروانه ی مطب حتما باید در معرض دید مردم باشد.


گاهی وقتها مشاهده شده است تعرفه ها، بخصوص برای دندانپزشکان با همدیگر متفاوت است، علت چیست؟


ج: تعرفه کلیه خدمات درمانی پزشکی و دندانپزشکی مشخص و از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده است که باید کلیه تعرفه ها در معرض دید عموم در مطب ها نصب شده است و تکلیف قیمت های بالاتر از تعرفه کد مشخص دارد و تخلف بودن آن واضح است و در مورد دریافت قیمت های پایین تر از تعرفه مصوب باید این نکته را در نظر گرفت که تخفیف موردی به افراد با مشخص کردن تعرفه های واقعی بلامانع است، ولی شکستن تعرفه ها به طور عام تخلف بوده و قابل پیگیری است.



بحث نظارت بر کار حجامت که امروزه در جامعه بسیار مطرح شده است  بر عهده ی شماست؟


ج: حجامت فقط باید توسط پزشک دوره دیده دارای مجوز انجام شود یعنی همه ی پزشکان نیز اجازه انجام حجامت ندارند، ولی متاسفانه در شهر مشاهده می شود که افراد غیر پزشک فاقد صلاحیت علمی و قانونی لازم ، مبادرت به انجام حجامت میکنند که کار خطرناکی است. و شکایت از این افراد نیز داشته ایم و پیگیری کرده ایم و تذکر نیز داده ایم.


صحبت پایانی اگر دارید که برای اطلاع مردم مناسب است بیان کنید.


در مجموع  این صحبت ها بیان شد که مردم بدانند مرجع قانونی رسیدگی به شکایات در خصوص پزشکان و موسسات درمانی در گراش، اداره نظارت بر درمان دانشکده است و مردم  مطمئن باشند به شکایات آنان رسیدگی می شود و مراحل قانونی انجام خواهد شد ولی این به این معنی نیست با هر شکایت باید برخورد جدی با پزشک شود، شاید پزشک هم مدارک و مستنداتی دارد که شکایت شاکی را رد می کند و به باید بدانیم شکایات باید بصورت کتبی برای ما ارسال شود تا شاکی از مراحل شکایت خود آگاه باشد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 6875
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

۱۱ ۱۲ ۱۳

اطلاعیه‌ها

آرشیو

اطلاعیه:آیین نامه اداری استخدامی

09 آبان 1403